Info
Oogzorg - laat het zien!
Steeds meer mensen hebben last van droge ogen. Dit komt onder andere door toenemende vergrijzing en het intensieve gebruik van beeldschermen. Uit marktonderzoek van Ursapharm, producent van oa de bekende Hylo-Comod, blijkt echter dat maar 3 procent van de droge ogen patiënten naar de optiek gaat voor oogzorgproducten. Hier liggen dus kansen!
Waar gaan droge ogen patiënten naar toe met hun klachten?
De respondenten gaven aan dat men bij aanhoudende klachten naar de huisarts gaat. Juist voor de optiekbranche betekent dit een mooie kans om de kennis en kwaliteit te bundelen en de droge ogen klant te voorzien van de juiste diagnose en behandeling. Zorg dus dat de klant ziet dat hij ook bij u terecht kan!
Esther Kolkhuis Tanke, sales en marketing manager bij Ursapharm, licht toe: “De optiek wordt door onze respondenten weinig of niet genoemd als plek om naar toe te gaan als men droge ogen ervaart. De enkelen die wel bij de optiek kwamen waren contactlensdragers.” Vaak wordt de patiënt bij de huisarts voorzien van een bevochtigende oogdruppel die geconserveerd is en al dan niet een fosfaatbuffer heeft. Beiden zijn zeker niet gewenst bij droge ogen.
Verkoop stimuleren
Om de verkoop van oogzorgproducten te stimuleren, zou de opticien volgens Kolkhuis Tanke bij iedere anamnese heel duidelijk naar de conditie van de ogen moeten vragen. “Informeer er áltijd naar en vraag door, laat zien dat je de producten hebt en probeer klanten binnen te krijgen door het organiseren van ‘droge ogen dagen’.
Daarnaast ziet zij ook mogelijkheden in een samenwerking tussen huisarts en optometrist. Bij de optiek is immers de juiste kennis en apparatuur aanwezig. ‘Het is de moeite waard om droge ogen patiënten naar de winkel te halen. Naast de verkoop van oogzorgproducten, blijft er aan deze nieuwe groep klanten altijd wel contactlenzen of een (zonne)bril kleven. Extra omzet dus!”
Het onderzoek werd uitgevoerd door Direct Research onder 510 mensen in de leeftijdscategorie tussen de 37 en 75 jaar.